zelf wijntjes,likeurtjes maken

• krentje

Wie heeft zich er een keer aan gewaagd?

Ik zit zonet ff op deze site te kijken en het lijkt me wel wat

http://www.wereldexpat.nl/nl/typischNL/recepten/likeur_reitze

Iemand wat goede tips?

• Nicole

Ik en lekker dat het was, een keetje advocaat gemaakt. Niet lang bewaren want dat kan niet maar het smaakte heerlijk. Jaren geleden ook nog recepten gehad van likeurtjes, was ook heel erg lekker.

• Nicole

Het is wellicht niet typisch Nederlands, maar deze likeurs zijn niet overal te krijgen

@@Dit lees ik in de link die je gaf maar waar in Nederland kan je geen advocaat en boerenjongens kopen? Beetje vreemd want in bijna iedere supermarkt die drank verkoopt is dat verkrijgbaar.

Boerenjongens kan je inderdaad beter zelf maken want sommigen zetten het alleen maar op iets wat niet te nassen is :)

• maria

Als je de ingrediënten ervoor in de supermarkt en bij de drogist moet kopen, bereken dan eerst eens wat zo'n likeurtje je kost.Mogelijk kom je dan tot de ontdekking dat je beter een fles likeur of wijn in een winkel kunt kopen, dan kan het ook niet mislukken.

Maria

• krentje

In Rusland hebben ze te weinig te besteden maar ze stoken wel allemaal wodka.

Voor 1 liter zuivere wodka zijn in theorie ongeveer 9 kg aardappelen nodig.

Om het zetmeel in die aardappelen om te zetten in suiker is 1kg mout nodig of 1 kg groenmout.

Wodka wordt 2 tot 3 maal gerectificeerd en gefiltreerd over houtskool of kiezelgoer.

Was de aardappels grondig en maak ze goed schoon.

Kook ze in een ketel of nog mooier in een drukpan.

Ik heb hier geen ervaring mee dus de tijd zal je proefondervindelijk moeten achterhalen.

Het zetmeel zal nu verstijven.

Maisch met mout of groenmout.

Gebruik altijd 1 kilo per 9 kilo aardappels.

In groenmout zitten actievere enzymen maar produceren iets minder alcohol.

Laat alles afkoelen tot 30 gr.C en voeg dan de gist toe.

Alles mag nu zo'n 3 dagen gisten.

Wel af en toe roeren.

Nu mag alles gefiltreerd worden.

Destilleer 2 of 3 maal tot een percentage van zo'n 80%.

Filtreer alles over houtskool of iets dergelijks en laat je drank rijpen.

bron:

http://home.zonnet.nl/nvvoorst/Distilleren_Drank_Recepten.htm

• ¥ Lotje ­­¥

Mag dat eigenlijk wel ? Alcohol stoken ??;)

• Nicole

Ga maar eens zelf advocaat maken, dat kost je bijna niets en in de winkel toch snel een euro of 4 á 6.

Daarbij kost een liter brandewijn niet zo veel en daar kan je heel wat koffie likeurtjes van maken met wat bonen erbij. Kan geen echte Tia Maria tegen op.

• Wilhelmina

Op frankrijkforun http://www.frankrijkforum.nl/ (zoek b.v. op likeur) staan recepten om zelf lekkere likeurtjes te maken. Maar in Frankrijk kan je gewoon bij de supermarkt of bij de drogist alcohol van 40% (o.m. onder de naam ‘eau de vie’) soms ook sterker kopen.

• Nicole

Hahahaha, da's geen stoken hoor Lotje. Dat heet kokkerellen :D

• ¥ Lotje ­­¥

ow sorry weet daar niet veel van .