zelf wijntjes,likeurtjes maken

• Nicole

Geef niet hoor, zo leer je hier ook nog eens wat :)

• Beheerder

ik ga mijn recepten eens opzoeken en kom er mee terug.

Wij maken diverse eigen drankjes

• krentje

O dat is leuk alvast bedankt!

• maia

Stoken met alcohol wel

• Jenny

Weet nog wel een lekker recept voor een duur likeurtje.

Je haalt 1 liter fles goedkope vieux in de aanbieding, 1 sinasappel, schrik niet 40 klontjes suiker en 40 halve koffiebonen.

Je wast de sinasappel heel goed, je mikt alles in een weckpot van anderhalve liter en schud het geheel verdeeld over de dag om tot de suiker opgelost is.

Dan zet je de weckpot op een koele donkere plaats en schud elke dag 1 maal gedurende 6 weken de weckfles even door elkaar.

Dan door een zeef in een grote fles schenken en je hebt ruim een liter heerlijke grandmarnier.

• krentje

Grand Marnier mmmmmm.

Ik ga morgen ff vieux halen en het sinaasappeltje.

De rest heb ik wel in huis.

Ik laat over 6 weekjes weten of het lekker is.

• Jenny

Oké Krentje, ik heb hem op twee manieren gemaakt.

Een keer met de schil om de sinasappel en een keertje met de schil eraf.

Met schil wordt het iets meer bitter.

Je moet maar kijken wat je het lekkerst vindt.

• Beheerder

Zoals beloofd.

Ponche Crema

Ponche Crema is heerlijk vol van smaak en voorzien van een flinke scheut rum, en daarom het favoriete drankje van “oude dametjes” die nooit alcohol gebruiken. Het wordt geserveerd met kleine lepeltjes in zo dun mogelijke glazen, en gewoonlijk blijft er geen druppel van over. Ooit was er een fantastische kok die Ponche Crema maakte om in de buurtwinkeltjes en op de markt te verkopen.

Je kan het min of meer vergelijken met advokaat.

Hier onder het recept zoals men het thuis maakt.

Rasp:

1 eetlepel verse muskaatnoot

in:

2 eetlepels witte Bacardi-rum

Deze laat je dan staan. Daarna neem je :

3 eieren en 3 eidooiers

Haal voorzichtig de stolseltjes weg die op de dooiers van bevruchte eieren plakken. Klop de eieren en de dooiers met een garde tot een lichte, schuimende massa.

Voeg:

1 blikje gecondenseerde melk toe ( kan je kopen in de toko)

ongeveer 1 1/2 kopje

Gebruik het melkblikje als maat en roer goed door de melk dezelfde hoeveelheid rum als gecondenseerde melk

Voeg toe:

1 klein blikje koffiemelk

(170 gram of ongeveer 2/3 kopje)

Klop het mengsel nog een keer door.

Schenk de rum die met de nootmuskaat is vermengd bij het ei-/melkmengsel, en zorg ervoor dat de nootmuskaatkorrels achterblijven ( je kan misschien beter een zeef gebruiken) en niet in de Ponche Crema terechtkomen.

Voeg:

1 ruimte eetlepel vanille toe.

Schenk alles in een pannetje en zet dit in een pan kokend water (au bain marie). Zachtjes laten koken en blijven roeren totdat de vloeistof indikt. Na ongeveer 15 minuten van het vuur nemen en af laten koelen.

Schenk de Ponche Crema als deze volledig is afgekoeld met een trechtertje over in een goed schoongemaakte glazenfles of karaft. Goed afsluiten. In de koelkast onbeperkt houdbaar. Lekker koud te drinken of te mixen met pisang ambon.

• Beheerder

Pina colada

verse ananas

witte rum 4 tot 5 centiliter

creme of coconut 2 eetlepels

angustora een druppel of 2 -3

ijsblokjes

Longdrinkglas of een mooie hoge coctailglas

Mixer

Ananas uit pellen als hij nog in schil zit en in blokjes snijden.

alles doen in de mixer en tot een glade schuimige massa mixen dan de ijsblokjes toevoegen tot dat mee vergruisd is. Je kan ook de ijsblokjes van te voren vergruizen in een schone handoek en die met een vleeshamer tot gruis slaan. dat voeg je dan ook in de mixer toe zodat het even mee kan mixen.

Dit alles schenk je in een glas afwerken met een schijfje ananas en een kers.

• Beheerder

Oh ja en lust je geen alcohol dan kan je die weglaten.