zelf vleesvervangers maken

• Channah

Precies Xinix: de koeien van mijn vriendin hoeven geen melk te geven en dus ook geen kalfjes te krijgen, zijn niet onthoornd, hebben ook geen oormerken, worden niet geschoren, en uiteraard niet geslacht, krijgen geen hormonen toegediend, gaan ook niet op stal 's winters (kunnen uiteraard wel binnen, maar staan niet vast), zijn verzekerd van alle nodige medische zorg, kunnen gewoon leven zoals ze dat zelf willen. Geen enkele vorm van stress dus. Het zijn voor een koe ideale omstandigheden, en zo kunnen ze dus inderdaad heel erg oud worden.

• Channah

Om met je laatste opmerking te begiinen: ja, er zijn mensen die dieren houden zonder winstoogmerk. Dat kost inderdaad alleen maar geld, veel geld, en je moet hard werken om de dieren de verzaorging te geven waar ze recht op hebben. In jouw ogen is dat geen consuminderen: in de mijne is dat consuminderen op dierenleed, zeker zoals mijn vriendin dat doet.

Borstkanker komt statistisch gezien iets meer voor bij vrouwen die niet gebaard hebben. Daar staat tegenover dat - in tegenstelling tot wat jij beweert - vrouwen (en ook mannen) zonder kinderen meer bewegen dan degenen die zich voortgeplant hebben.

Of het hebben van kinderen bij vrouwen leidt tot een kortere of langere levensduur is voor mij totaal oninteressant. Dat is een eigen keuze van vrouwen. Voor koeien ligt dat anders: die MOETEN zich voortplanten ter wille van de melk- en vleesproductie. Met alle daarbij komende stress. Logisch dat dat de levensduur (die al ernstig bekort wordt door de slacht[) aanmerkelijk verkort.

• Paul

die logica ontgaat mij even.

• Channah

Dat idee had ik al.

• Paul

hiermee suggereer jij dat boeren koeien onthouden van medische zorg ?????

en dat melkkoeien hormonen krijgen toegediend ??????

en dat koeien vaststaan ????

ik geloof dat jij niet helemaal op de hoogte bent van de melkveehouderij !!!

• Channah

Nee, dat staat nergens in mijn berichten.

Hoewel ik er wel bijna zeker van ben dat koeien in de winter wel vast staan als ze op stal staan, maar dat kan ik mis hebben.

• Paul

nee hoor, de meeste bedrijven hebben een loopstal, daarin kunnen ze vrij rond lopen.

• Channah

Gelukkig maar. ik heb zelf wel anders gezien, maar dat is inmiddels zo'n 2 jaar geleden. Maar koeien kunnen 's winters probleemloos buiten lopen, zelfs als het vriest. Het herkauwen geeft nogal wat warmte, en bovendien krijgen ze een wintervacht.

• Paul

vroeger stonden koeien vast, in de grupstal.

maar dat is al heel lang niet meer zo, slechts een hele enkele boer heeft

nog een grupstal

• Gemeente-Westland

Snap jij het concept van “huisdier” wel helemaal? Volgens jouw redenering zou ook niemand paarden houden. Of zelfs katten die ziek zijn en daarvoor medicijnen nodig hebben.