zelf vleesvervangers maken

• K@rin

Met die informatie kan ik wat meer. Dank je wel!

• swaney

Zo, dat is nog eens goedkoop vleesvervangers maken. Ik ga het de heren hier ook maar eens voorschotelen. Mijn dank is groot voor dit recept

• K@rin

marlies schreef:

> Benodigdheden voor 500 gram

>

> 1 kilo meel (mag gewone bloem zijn)

> 1 theelepel (zee)zout

> 550 ml lauwwarm water

Hoe kan het eigenlijk, dat er van 1 kilo bloem en 550 ml water, = samen 1 ½ kilo, maar 500 gram overblijft?

• rob

Wat je er uitspoelt is puur zetmeel en vezels en alleen gluten blijven over.

Marlies

• rob

Ja vooroordelen daar doe je weinig aan, het gaat vooral om gezond en gevarieerd te eten, en dat kan best vegetarisch of veganistisch zijn.

Marlies

• Marieke

Ik wil eigenlijk nog even vermelden dat ik vrijwel nooit geen vleesvervangers eet, uitgezonderd de tofu gehakt en de tofu stukjes van AH, en dan af en toe,zeker niet iedere avond.

In een hele hoop kant en klare vleesvervangers zit ei, al dan niet afkomstig uit de bioindustrie, bovendien zijn ze vaak duur of niet lekker.

Wat eet ik dan wel, heel simpel en eenvoudig want ik ben geen goede kok:)

Op mijn menu staat iedere dag iets van zilvervliesrijst,couscous,gierst, volkoren macaroni of spaghetti of aardappelen gekookt of gebakken in veganistische margarine van de natuurwinkel, geheel plantaardige juspoeder voor een stamppot kun je daar ook kopen.

Groente, gelukkig lust ik bijna alle groentesoorten, ik eet veel meer dan de voorgeschreven 200 gram, en heel gevarieerd en kort gekookt of roergebakken, of rauw als een salade met sesamzaadjes en pijnboompitten, veel mensen hebben de zeer ongezonde gewoonte groente tot snot te koken, bovendien heel erg vies.

Ook eet ik iedere dag iets van sojabonen,linzen,kikkererwten, witte bonen,tuinbonen enz. enz.

Brood, ik koop het oerbrood van de Jumbo of het allinsonbrood van AH, als broodbeleg eet ik tartex, plantaardige pate van Zonnatura, pindakaas,appelstroop,jam.

Ik eet minstens 2 stuks fruit per dag en 2 glazen sojamelk, en als ontbijt havermoutpap van sojamelk, of Yofu(=sojayoghurt), ik eet wel veel walnoten,cashewnoten, zonnepitjes en doppinda's,uiteraard ongezouten, als vervanging van snoep:D

Snoep en frisdrank en koekjes eet en drink ik niet, wel heel af en toe een stukje 80% pure chocolade(uiteraard vegan), ik ben vrij mollig, bovendien zitten er in een heleboel koekjes en snoep gelatine of dierlijke vetten.

Mijn menu lijkt mij gezonder als een gemiddelde vleeseter, ik laat ieder jaar bloed prikken voor het B12 en ijzergehalte en dat is altijd perfect bij mij, niks geen tekorten.

Dit hoeven vegetarische mensen niet te doen,omdat ze via de zuivelprodukten genoeg B12 binnen krijgen, veganisten echter wel, ik neem 3 maal per week een hoog gedoseerde vitamine B12 pil in van Solgar.

Waarom ik dit doe, omdat wij ons kapot moeten schamen hoe er met het vee wordt omgegaan, ook hier in NL, ik weet niet of iemand Radar heeft gezien maandag, 1 koe kon niet meer opstaan van ellende,kalfje eromheen, 1 koe met een zwaar misvormde poot, en die arme dieren mogen allemaal vervoerd worden en nog een lijdensweg doorstaan voor een “lekker” lapje vlees, nou ik weet niet of iemand wel eens vlees zonder kruiden heeft gegeten, maar dat is werkelijk niet te vr*ten, bovendien worden de controles op vlees en veetransporten tot het minimum beperkt:(

Waarom ik geen zuivel gebruik, omdat de bioindustrie nog steeds in stand wordt gehouden met het drinken van melk en het eten van kaas.

Ik kom bovendien van weinig huishoudgeld rond door zo te eten, ik koop wel een heleboel biologisch en bij de natuurwinkel maar dat is geen probleem omdat ik niet luxe eet zo:)

• Paul

nou, om even op jou verhaal in te gaan : kreupele dieren mogen niet vervoerd worden in Nederland. De controles en boetes daarop zijn zo streng, dat dat ook niet gebeurt : waarschijnlijk dus een gedateerd filmpje , of uit het buitenland.

Verder : melkkoeien hebben het over het algemeen goed in Nederland, ruim 80 procent loopt `s zomers in de wei, waaronder mijn koeien ook.

Ik weet dat de mevrouw die Radar presenteerd dierenactiviste is, en haar man ook, en daarom boeren in een kwaad daglicht willen zetten.

• Paul

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antoinette_Hertsenberg

• rob

Je krijgt zo te lezen in ieder geval meer dan voldoende binnen en je hebt gelijk met de kant en klare vleesvervangers.

zelfgemaakt vind ik ook lekkerder.

tofoe lekker gemarineerd en dan gebakken is ook niet te versmaden.

Marlies

• Marieke

Heel even op reageren, misschien een gedateerd filmpje en ik ben ook bepaald geen fan van mevr. Hertsenberg, maar er gebeuren nog steeds vreselijke dingen met het veevervoer, bovendien wordt er een hoop vee naar het buitenland vervoert in veel te volle vrachtwagens, er is laatst nog eentje van de weg gehaald waar het bloed werkelijk eruit liep,in het buitenland wordt nergens naar gekeken en dit gaat alleen nog maar erger worden, er is geen genoeg geld meer voor controles op zowel transport als op het vlees.

Ik heb geen hekel aan boeren, ik ben zelf van boerenafkomst,wel uit de akkerbouw maar goed:D en ik ken er genoeg die wel hun vee goed behandelen, maar wil je melk krijgen moet een koe toch kalven en de stierkalfjes zijn “overbodig”

Ik heb vroeger wel bij de buren van mijn ouders met de hand gemolken, deze boer was werkelijk perfect voor zijn vee, en als ik daar nog de mogelijkheid toe had zou ik die zuivel wel willen drinken, maar zolang ik niet weet waar de zuivel vandaan komt eet en koop ik het niet.