zelf vleesvervangers maken

• Channah

Ik heb vandaag de pesto-paté van Zonnatura bij Appie meegenomen. Ik vond dat ik vanavond wel iets lekkers mocht bij een glaasje wijn. ;-) Nu, inderdaad: uiterst smakelijk! Ik ga de andere smaken ook uitproberen.

Het is natuurlijk geen gezicht om zo'n kuipje op tafel te zetten als je mensen op de borrel hebt. Maar doordat ik een - niet consuminderende - aardewerktic heb bleek een van mijn vele schaaltjes precies om zo'n kuipje heen te passen. ;-)

• Marieke

Ja, lekker is die pate met pesto zeker, ik smeer de toastjes of stokbrood al in de keuken:)

Bedankt nog voor je hulp en steun Channah,je weet wel wat ik bedoel;)

• Channah

Ik ben voor zelfwerkzaamheid van mijn gasten! ;-)

Nee hoor, valt wel mee, maar ik zet meestal een dienblad vol met lekkere dingen neer zodat mensen zelf kunnen pakken wat ze willen, en ik een deel van mijn aardewerkcollectie kan laten zien. ;-)

Ik ben vanmiddag in mijn pauze naar de natuurwinkel in de buurt van mijn werk geweest. Die vind ik leuker als die vlakbij mijn huis. Ze hadden een verpakking met een stuk of 7 minikuipjes Tartex in allemaal verschillende smaken, die ik ogenblikkelijk heb aangeschaft, tezamen met een pot kikkererwtenpasta. Ik ben benieuwd!

Wat dat andere betreft: geen dank!

• Marieke

Channah, je kan ook nog de kruidenspreads proberen van de Nieuwe Band, die zitten in een glazen potje en vooral de daslook spread is erg lekker en uiteraard vegan, je kan ze kopen bij de Natuurwinkel ;)

• Channah

Dat is voor mij een totaal onbekend merk.

Over Daslook gesproken: dat heb ik hier in een grote pot op mijn dakterrasje staan, overigens niet voor consumptie, maar om de prachtige witte bloeiwijze. Net lichtgevende sterretjes. Het is al weer flink aan het groeien.

Ik had er nooit over nagedacht dat Daslook eetbaar was, totdat ik een paar jaar geleden in de Turkse supermarkt gratis een bosje bladeren meekreeg als zijnde Turkse knoflook. Inderdaad heel lekker in gerechten, subtieler dan knoflook, en ook lekker op een boterham onder een plakje kaas. O jee, kaas…. daar wil ik juist vanaf……

• Marieke

Oei, voor kaas ken ik niet echt een alternatief Channah, er is wel een vegan kaas, ik kocht de Redwood Vegan kaas wel eens bij de Jumbo en bij de natuurvoedingswinkel, ik heb al in geen 12 jaar “gewone” kaas gegeten, maar ik weet wel hoe een goede kwaliteit kaas hoort te smaken, ook al is het lang geleden en dit spul lijkt daar in de verste verte niet op :(

Ik koop het dus niet meer, maar wellicht durf je het een keer uit te proberen, maar reken er maar niet op dat het een lekkere kaassmaak heeft:)

Het doet mij een beetje denken aan mijn moeder die erop rekende dat sojamelk een beetje op gewone melk lijkt, tot zij een flinke slok nam, het gezicht van mijn moeder sprak echt boekdelen:D

• Channah

Ik denk dat ik er vanuit moet gaan dat net zoals een vleesvervanger niet op vlees hoeft te lijke een kaasvervanger dat ook niet hoeft. Kortom: de kaas afzweren. Zover ben ik nog niet, hoewel ik wel al jaren kaas eet waarvoor geen dierlijk stremsel (afkomstig uit kalvermagen) is gebruikt. Toch wel gek dat ik 30 jaar geleden van de een op de andere dag het vlees kon laten staan, en dat die kaas mij zoveel meer moeite kost.