vleesvervangers

• an

Er wordt gevraagt in een eerdere topic naar het zelf maken van vleesvervangers en ik heb al jaren eerder dit recept gegeven, nu dus weer een keer in de herhaling:

.

Gebruik voor 4 personen:

3 eieren

1 kleine ui

en (3-4 plakken) rookkaas

gooi dit in een blender en maal het fijn.

het originele recept is: voeg zoveel paneermeel toe dat er een mooie massa ontstaat en van voeg kruiden en bouillonpoeder naar smaak toe.

Maak er burgers/ballen of bak het op als rul gehakt. je kan het frituren of met boter bakken.

Variatie: als je een restje rijst, aardappel, gierst, stukje kaas enz hebt dan kan kan je dit ook met het eimengsel door de blender halen.

De massa aanvullen met paneermeel, kruiden en bouillonpoeder.

Je kan dus al je restjes opgebruiken, zo heb je iedere keer een vleesvervanger met een ander smaakje.

Je kan eventueel de paneermeel vervangen door oud brood.

Als kruiden kan je de kant en klare vleeskruiden gebruiken die tegenwoordig overal in de winkels hangen.

• mam v K,J,G

misschien een rare vraag, maar wat is rookkaas? daar heb ik nog nooit van gehoord

• Moonlampje

• an

Rookkaas geeft een specifieke smaak aan het geheel.

Wat ik de laatste tijd wel doe is het prutje (pittig kruiden) in bladerdeeg rollen en afbakken, je krijgt dan een soort van worstebroodje.

.

Waarom maken ze voor vegetariers dingen die op vlees lijken?

Ik heb ook nooit goed begrepen waarom de vega artikelen bij het vlees liggen, daar kijk je nooit als vegetarier.

• Paul

omdat vlees lekker is natuurlijk. :-)

• an

smaken verschillen

• K@rin

an schreef:

>

> Waarom maken ze voor vegetariers dingen die op vlees lijken?

Deze vraag komt hier vaker voorbij.

Zo zou bijvoorbeeld “vegaburger” not-done zijn, omdat het teveel op de naam van de hamburger o.i.d. lijkt. Bovendien zou het model te veel op de vleesvariant lijken.

Nou dacht ik altijd, dat een “burger” een schijfvormig gerecht is. Of je het maakt van vlees, kaas of een plantaardige samenstelling, het maakt niet uit.

Vertel mij dan eens hoe het er wel uit moet zien en bedenk dan ook even een naam.

• Paul

er bestaan ook groente burgers.

en wij zijn ook allemaal burgers. :D

• Tiny

Een hamburger is tenslotte ook maar een mens :)

• Alie

Vlees vervangen ik pijns er niet over, maar ik heb altijd een dag vleesloos,