Goedkoop Paasmenu

• zackary

laat ze alle drie bij hun vriendin dineren :D

• Channah

Jeetje! Het duurt nog ruim anderhalve week voordat het Pasennis, dus daar ben ik nog niet echt mee bezig. ;-)

Ik krijg mijn oudere vriendin (bijna 82) op bezoek. Ze komt zo tegen 13.00 uur, dus een ontbijt hoef ik niet te serveren. Wel een lunch, want ze is toch wel een tijdje onderweg vanuit de Betuwe naar Amsterdam.

Maar goed, eerst maar even over de aankleding. Ik leg zowel voor lunch als diner een donkergroen kleed op de eettafel, met daarop een groot dekservet met dezelfde afbeeldingen van het aloude kip-en-haanservies. En ja, daarop komen voor de lunch de kip-en-haanbordjes, -kop en schotels en -glazen op te staan. Mijn vriendin drinkt koffie, en die gaat in de kip-en-haan thermoskan. En ik drink thee uit mijn gewone terracotta theepot. Natuurlijk ontbreken de eierdopjes van hetzelfde servies ook niet. En ik heb in de jaren 70 van de vorige eeuw eierwarmers gebreid in de vorm van kuikentjes, dus die moeten zeker op tafel.

De lunch bestaat doorgaans met Pasen (als ik bezoek heb, anders doe ik dat natuurlijk allemaal niet) uit brood, matzes (het is tenslotte van oorsprong een joods feest), paasbrood, boter (voor vriendin), kaas, cottage cheese. tomaten, radijs, bosuitjes en natuurlijk eieren, die ik kook met zo'n kleurtabletje erbij. Verder sinaasappelsap (vriendin) en tomatensap (ik).

Wat het diner betreft zal het wel iets worden van een maaltijdsoep met een salade, of een ovenschotel, eveneens met salade. En een toetje voor vriendin, zelf ben ik geen toetjesmens. Ik eet geen vlees, dus dat scheelt behoorlijk in de kosten.

• Willemijn

Ja, nog anderhalve week.

Maar dan kan ik toch beter nu al nadenken dan op het laatste moment en dan misschien alle dure dingen uit de “aanbieduing” kopen?

Overigens, iedereen bedankt voor alle tips.

Iemand toevallig nog een lekker recept om zelf een paasbrood te bakken of is kopen goedkoper?

• Gemeente-Westland

Het spijs dat in paasbrood gaat is als je het los koopt inderdaad superduur (of je moet er een adresje voor weten). Maar volgens mij hebben ze prima en niet te duur paasbrood bij Lidl, Aldi en Jumbo. Zelfs de AH doet daaraan mee met z'n euroshopper paasbrood. Niets mis mee!

Voor mij is het belangrijkste aan het paasontbijt het gezellige van het samen ontbijten (dat gebeurt tegenwoordig niet zo vaak meer) aan een mooi aangeklede tafel en met zelfgekleurde eitjes. Wat er verder op die tafel staat doet er dan eigenlijk niet zo veel meer toe. Zet er naast het eventuele paasbrood gewoon niet te dure dingen op die je gewoonlijk niet op tafel zet zoals beschuit en knackebrod. Dan worden de kaas, de jam en de hagelslag vanzelf al feestelijk.

• Channah

Als je je niet al te veel aantrekt van de geldende trends rond Pasen (en Kerstmis, en Oudjaar, en moederdag etc….) dan kun je op het laatste moment nog genoeg levensmiddelen aanschaffen. Ik doe zelf mijn paasboodschappen op zijn vroegst op de vrijdagavond daarvoor, eerder kan trouwens niet, want ik werk gewoon t/m die vrijdag, en ik heb (en wil) geen vriezer. De decoratie, zoals servies, tafelkleden en eierwarmers heb ik al in huis: opgebouwd in bijna 40 jaar, en ik ben gelukkig niet iemand die trouw de trendy wetten van de tijdschriften en Blokker opvolgt.

• Channah

Ik woon alleen, en eerlijk gezegd ben ik wel blij dat ik daardoor niet ‘gezellig’ hoef te ontbijten. Tegen de tijd dat anderen daar aan toe zijn ben ik doorgaans al uren op. Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt, en zelf doe ik dat dus op de manier zoals jij het beschrijft voor mijn vriendin. ;-)

• Gemeente-Westland

Oh ja, de mooie paasspullen net na de pasen gaan halen. Dit jaar heb je er dan niets meer aan, maar dan heb je de komende jaren ieder jaar weer profijt van wat je nu in de uitverkoop hebt kunnen scoren. Dat geldt overigens voor alle seizoensgebonden spullen. Zo heb ik ooit voor de helft van de prijs druipkaarsen kunnen kopen.

• Gemeente-Westland

Heh, ik woon ook alleen, maar dat is wat ik me het beste herinner van toen ik nog bij mijn ouders woonde. Buiten de zelfgeschilderde eieren deed het er niet toe wat er op tafel stond, het feit dat het mooi was aangekleed en ook anders dan anders en vooral ook gezellig maakten het ieder jaar weer bijzonder.

Veel plezier toegewenst met je vriendin en voor iedereen alvast een heel prettig paasfeest.

• Channah

Jij komt dus ook uit zo'n goed ‘nest’.

Ik heb zulke goede herinneringen aan mijn jeugd. wat Pasen betreft: op de avond van Paaszaterdag kookte mijn moede zo'n 30 tot 40 eieren (we waren met 2 ouders en 9 kinderen, en het was voor 2 dagen en vaak kwam er nog wat aanloop), in verschillende porties, omdat ze met zo'n kleurtabletje verschillende kleuren moesten krijgen. Vervolgens mochten wij die eieren beschilderen. Kranten op tafel, en een grote schaal met doppinda's in het midden. Op zich was dat al een luxe, want mijn ouders waren arm. Die beschilderde eieren werden in eveneens beschilderde ‘eierdopjes’, gemaakt van in stukken geknipte WC-papierrollen, tentoongesteld op het dressoir. De volgende dag verstopten mijn ouders de eieren, en moesten wij zoeken. Intussen dekten zij de tafel. Het ontbijt was voor de rest hetzelfde als altijd, behalve dan dat er altijd wel matzes waren.

Het hoeft allemaal niet zo veel te kosten, het gaat om de gezelligheid!

• Nel

Doe helemaal niet aan paasmenu ….gewoon zo als altijd …boterham met appelstroop :D en bakkie thee ..