Goedkoop Paasmenu

• Channah

Onze vaders waren vroeger nogal actief - naast hun volledige banen - in de kerk en in de KAB, jouw vader ook nog in de KBO. Ik zie je vader trouwens nog zo voor mij, met zijn markante kop.

En Lucy is wel eens bij ons thuis geweest, zodoende herinner ik mij haar naam. Overigens iets leuks: mijn jongste zusje noemde toen ze nog heel klein was een (sigaretten)aansteker een lucisteker (samentrekking van lucifer en aansteker), zodat we jouw zusje onderling Lucy Steker noemden. ;-) Dat zusje is trouwnesn afgelopen zaterdag 45 geworden…. Waar blijft de tijd.

Jij zit qua leeftijd net tussen haar en mijn jongste broer (hij is 50) in. En ik denk dat je mijn op 33-jarige leeftijd overleden broer Frans ook wel gekend hebt, al was het maar uit de verhalen, want Frans was ook behoorlijk actief.

• Willemijn

Ja, Frans heb ik zeker gekend: Ambassade, Geuzenkneuters.

Zijn dood is toen ingeslagen als een bom. Dat moet, als ik even reken, toch ook al weer zo'n jaar of 23 geleden zijn.

Mijn vader is 17 jaar geleden overleden. De nacht na zijn begrafenis werd mijn oudste zoon geboren.

Miep heb ik ook wel gekend. Ik heb begrepen dat zij ook overleden is.

• krentje

Wij eten normaal met pasen.

Misschien snij ik een gekookt eitje over de spinazie maar thats it.

Wij doen alleen wat uitgebreider eten met kerst.

• Channah

Dat is ook wat, zeg, als je zo verdrietig bent om de dood van je vader om dan meteen na zijn begrafenis een kind te krijgen. Lijkt mij heel emotioneel.

Frans is in 1984 overleden. Dat sloeg inderdaad in als een bom, niet alleen voor ons als familie, maar voor een groot gedeelte van Geuzenveld. Ik wist niet wat ik zag toen ik de kerk binnenkwam voor zijn begrafenis: mudjevol, en al die bloemen. En het hele Ambassade-jongerenkoor bijna in tranen toen ze Bridge over Troubled Water' zongen. De nauwelijks hoorbare gesmoorde kreet van verdriet van mijn moeder daarna.

Miep is op 23 december 2006 overleden, 58 jaar jong, na een aantal heel erg moeilijke jaren, mede veroorzaakt door de ziekte schizofrenie waar ze naast haar verstandelijke handicap aan leed.

• Willemijn

Ik ben niet op de begrafenis van Frans geweest. Kon het gewoon niet opbrengen.

Heb er natuurlijk wel over gehoord. Mensen waren er kapot van.

Wat triest om dat over Miep te horen. Ze is dan jong overleden maar waarschijnlijk was dat een zegen.

• Channah

Ik zou niet meer weten wie er precies op de begrafenis van Frans waren, het waren er zoveel.

Voor Miep was de dood inderdaad een verlossing, de laatste jaren waren verschrikkelijk, zeker na het overlijden van onze ouders, wat zij niet kon verwerken. En daarnaast leed ze aan vreselijke angsten. Daar bovenop nog een aantal lichamelijke zkeen - oorzaak tehuis waar ze woonde - dus zo leuk was het allemaal niet meer voor haar.

Wellicht kunnen we de conversatie over onze families en Geuzenveld beter per e-mail voortzetten, voordat er uit de bekende hoeken commentaar komt. Mijn e-mailadres staat open, in mijn info.

Groeten van Channah