consuminderend en milieuvriendelijk je huishouden doen ( voer ter discussie!!!!)

• LindaK

en als ik dit doe, en sla mijn kleedje buiten uit, dan gaat er om de 3 minuten een vliegtuig over dus hoezo milieu de regering staat dit allemaal toe

ik let op dingen maar ik laat er geen niet voor staan of doen.

Grt Linda

• ~Janneke~

Nee, helaas… op deze wijze consuminder ik niet…

Totaal het tegenovergestelde eigenlijk.

• Nicole

Douchen is niet nodig, vroeger gingen de mensen slechts 1 keer per week in de tobbe of naar het badhuis.

Tussendoor kan je je prima wassen met een kannetje koud water dat deden ze in de middeleeuwen ook toch?

@@Daarom stonken de mensen ook zo :(

• Annelies

Precies ik stam ook uit die tijd !

• Alie

Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen , maar als men zich niet wassen wil , krijgt met vlooien/luizen als kamelen, ik zou nooit minder huishouden, gewoon poetsen en stoffen en zuigen, de bezems vegen in huis namelijk niet schoon je verbreid de troep!!!!!!

• Nina2

Hoi Krentje,

Hoewel ik zuinig omga met water en energie, douche ik dagelijks omdat ik ervan overtuigd ben dat een goede hygiëne mede verantwoordelijk is voor onze huidige hoge gemiddelde leeftijd.

Kleding was ik niet na een dag maar meestal na 2 dagen, behalve dan dat wat we op de huid dragen zoals sokken ondergoed en t-shirts. Wij dragen hier nooit 2 dagen achtereen dezelfde kleding ( meestal truien en broeken) maar laten het tussendoor goed luchten.

Schoenen al helemaal omdat dit het behoud van je schoenen is.

Stoffen doe ik met een vochtige doek om het stof te verzamelen en spoel hem daarna uit.

De vloer veeg ik met een zachte stoffer en eens in de week na de stofzuigbeurt wordt hij met een flink vochtige, oude handdoek gereinigd. We hebben geen kinderen meer thuis en geen huisdieren momenteel dus dat kan best.

De toiletten en de wastafel krijgen dagelijks een snelle beurt met groene zeep.

De wc krijgt natuurlijk een scheutje schoonmaakazijn tegen de kalkaanslag……

De ramen worden hier het minst gelapt, maar eens in het kwartaal. Als ze wat ondoorzichtig worden dan besluit ik dat het komt door de afrikaanse woestijnwind of iets dergelijks.

Bij nachtelijk toiletbezoek ( gelukkig zelden) wordt wel eens niet doorgetrokken maar dat is ook om anderen niet wakker te maken. Er staat overigens altijd een een kan water waarin we het koude water opvangen dat anders in het putje loopt voordat de douche warm wordt. Dus die gaat 's nachts wel eens in het toilet.

Een luchtverfrisser gebruik ik nooit, het ruikt hier altijd fris omdat we niet roken en goed ventileren.

Wij zijn met 2 volwassenen waarvan er eentje werkt , we hebben hier 4 volle wasmachines in de week. Daar zit ook de werkkleding van mijn echtgenoot bij en de lakens/ handdoeken van mijn moeder. Ik was het meeste op 40 graden met het wasmiddel van de Lidl omdat dat zeer goed uit een test van de Consumentenbond kwam vorig jaar en goedkoop is. Ik gebruik geen zachtspoelmiddel meer omdat de was er langer nat van blijft en van gaat ruiken.

Mijn was wappert droog op zolder tussen 2 openstaande ramen in op waslijnen. Heerlijk fris en binnen een dag droog en in de kast.

Die droogtrommels zijn aan mij niet besteed .

De vaatwasser vind ik een moeilijk onderwerp. Ik kan maar niet besluiten of je nu beter wel of niet een vaatwasser moet gebruiken. Ik heb er wel eentje maar die staat tijdelijk in de opslag omdat we dit jaar willen verhuizen en alvast wat spullen hebben opgeruimd. Ik denk nu dat ik meer water gebruik en ook vaatwasmiddel.

Daar staat tegenover dat ik met minder serviesgoed toekan.

Ik kan het een tijd lang eens goed bekijken.

Nina.

• wana

ik ben hier thuis niet alleen en lief is niet van de consuminder, zijn douchen is erg lang en veel..dat heb ik moeten accepteren..

verder gaan we s'avonds nog wel eens achterelkaar naar de wc, dan wacht ik ff met doortrekken, we zijn niet vies van elkaar en zit op de bril dusseh..

verder geldt hier de regel droog vuil = geen vuil.

en er wordt maar eens per week gestofzuigd, soms geveegd.

geen allergiën dus.

ik was liever af maar in dit huis hebben we toch n vaatwasser. om de dag gaat ie maar aan, propvol op laag tarief, was ook laag tarief twee maal eens per week verder azijn, groene zeep, teatreeolie en bakingsoda.

helaas staat er ook chloor en troep omdat een ander eens schoonmaakte en die boel mee nam.

chloor gebruik ik sporadisch.

kleding kan best vaker gedragen worden, ik hang t vaak even uit. ondergoed wel elke dag en nacht schoon.

we hebben geen droger en strijken doe ik alleen als t écht nodig is (met ophangen hou ik er rekening mee)

wat ik vaak merk ik dat ik verkeerd op mezelf ga consuminderen omdat lief niet zuinig is, klinkt dit bekend?!

zelf aanklooien met washand of zuinig met bepaalde spullen ter compensatie..

• swaney

Dat komt me zeker bekend voor. Daar ben ik nu wel mee gestopt. Ik mezelf uit de naad werken om te consuminderen en het gezin gerust het badkamerraam openzetten met de verwarming aan.

• Hummie

Het maakt niet uit of het badkamerraam open staat met de verwarming aan.

Dit geldt alleen voor de ruimte waar de thermostaat geplaatst is; ik neem aan de woonkamer.

• swaney

Ik verwarm niet graag buitenlucht. Natuurlijk geldt hier ook dat de verwarming sneller zal aanslaan door eerdere afkoeling. van het systeem.