Waar juist NIET op consuminderen?

• Angelique

Ik lees eigenlijk met verbazing hieronder tips om te consuminderen…. soms nuttige tips, soms leuke,,,, maar soms denk ik wel eens bij mezelf >> nou op dat soort dingen zou ik dus nèver nooit niet op kunnen en willen bezuinigen.

Zoals bijv. Hygiëne.

Water besparen? Nee. We leven in een waterland. We hebben het lekkerste water uit de kraan….. zomaar te drinken of te gebruiken voor het koken, koffiezetten… we wassen (wasmachine, douche, vaatwasser ed.) zelfs met schoon water!

Waar ik dan eerder op zou bezuinigen is frisdrank. Niet noodzakelijk. Water wel!

Etenswaren. Valt op te bezuinigen, maar er zijn wel grenzen. Een goedkopere winkel is niets mis mee. Ook B-merken zijn vaak wel goed. Maar het moet wel smaken, natuurlijk. Ik zou dus niet een blikje tomatenpuree omtoveren tot een “zogenaamd heerlijk soepje”, ik zou voordelig tomaten kopen en daar de soep van maken.

Kleding. Ik hoef geen merkkleding (soms wel, maar niet noodzakelijk). Maar ik wil het wel nieuw. Dan liever naar een goedkope winkel, dan naar een 2e handswinkel.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik ben benieuwd waar jullie dus NIET op consuminderen. Waar “kun je niet” op bezuinigen….

• Pietje Puk

Ik consuminder NIET op de kwaliteit van mijn eten. Wel op de prijs. Veel seizoensgroenten, weinig kant en klaar gesneden.

• Channah

Hallo Angelique,

Je bericht is mij uit het hart gegrepen. Ik lees hier af en toe look dingen die mij de haren ten berge doe rijsen! :-(

Wat betreft jow opmerkingen over hygiëne:

Prima dat we her zulk goed water hebben om te drinken of om mee te koken. Maar eigenlijk vind ik het niet nodig datr mijn wasmachine drinkwater gebruikt, en ik vind het ook niet nodig om mij met drinkwater te wassen. In gfeiote zouden er twee kranen moeten zijn in de keuken: een voor drinken en voedselbereiding, en een voor schoonmaakgebruik. in de badkamer en de WC is maar een kraan nodig.

Een vaatwasmachine gebruijkt onnodig veel water en energie, dus: weg ermee!

Op levensmiddelen valt inderdaad goed te bezuinigen. Ga bijvoorbeeld eerst naar de Turkse supermarkt voordat je naar Appie Heijn gaat, en koop dar de verse producten en dingen zoals pasta, rijst, olijfolie etc.

Wat kleding betreft: ik heb geen moeite met tweedehands. Maar dat geldt eigenlijk alleen voor het aparte spul, en daar houd ik nu eenmaal van. Ik heb een aardige collectie oude kleding, variërend uit de jaren 20 t/m de jaren 80 uit dezelfde eeuw. Spijkerbroeken koop ik bijvoorbeeld altijd nieuw, en ook van een goed merk. De ervaring heeft mij geleerd dat goedkoop duurkoop is. Met zo'n dure broek doe ik 3 x zo lang dan met een goedkope. Bovendien is de pasvorm van duurdere broeken beter. Een mens wil er toch ook een beetje goed uitzien.

O,K, dat waren de dingen die je in jouw bericht noemde.

Waar ik absoluut niet op bezuinig? Nu, op het welzijn van mijn katten bijvoorbeeld. En op giften aan organisaties die een doel hebben waar ik voor 100% achter sta.

• Angelique

Ja, kijk, dat bedoel ik dus :D

Lekker eten kan ook voordelig zonder dat je er op kwaliteit op achteruit gaat.

Ik koop wel vaak fruit en groente op de markt. Voordelig, in verhouding tot supermarkt, en vaak verser, dus langer houdbaar. Dan is het dus makkelijer om dingen te bewaren en dan van de groenterestjes bijv. een gevulde omelet of een hartige taart te maken.

• Paul

douchen : ik vind het heeeerlijk om s`avonds na alle werk, een tijdje onder de douche te staan, en mezelf uitgebreid te wassen.

• Channah

Nou…….. Ik heb 10 jaar lang aan de Amsterdamse Albert Cuypmarkt gewoond, en naar aanleiding daarvan durf ik nooit meer ‘verse’ dingen op een markt te kopen. Ongelooflijk, hoe smerig daar met levensmiddeln wordt omgesprongen.

• Angelique

Ben het min of meer eens met jouw kanttekening mbt. water.

Een wasmachine hoeft niet persé zulk schoon water te hebben, maar NL heeft nu eenmaal een fantastisch systeem om water te zuiveren. En de was wordt er zeer zeker schoner van en gaat dus langer mee (ook consuminderen dus). Ik heb daar vergelijkingsmateriaal van vakantie's. De was kwam zo stinkend uit die machine's, dat ik het opnieuw, met de hand, moest wassen om die lucht er weer uit te krijgen.

Echter….

Drinkwater is een prima vervanging voor frisdrank. Dat is wel consuminderen. Al moet ik toegeven dat wij hier gewoon graag water drinken, dus mss gaat dat niet voor iedereen op.

Levensmiddelen:

Koop ik vaak op de markt.

De rest bij C1000 of Nettorama. AH vind ik in vergelijking met die winkels wel duurder, terwijl ze de zelfde merken in hun assortiment hebben.

Kleding:

Ligt natuurlijk aan je smaak.

Ik houd van mooie nieuwe kleding, maar het moet geen rib uit mijn lijf zijn.

Als ik een keer een merktrui, broek jas of tas wil kopen en het is de prijs waard (in mijn ogen) dan lig ik er niet wakker van.

Ik merk geen verschil tussen merkbroeken en een “goedkopere” van rond de 70 euro. Ze gaan beide niet langer meer dan 1 of 2 seizoenen. Ik doe er dan ook alles mee. Tuinieren, door de bagger met de honden, schilderen en de hort op met de kinderen. Eigenlijk is zo'n dure merkbroek niet aan mij besteed.

Mijn honden bezuinig ik ook niet op.

Ze hebben fantastisch voer en ze gaan naar een geweldig pension wanneer wij ze ergens onder moeten brengen en ze krijgen de zorg die zij verdienen ook op medisch vlak. Wat het ook kost.

Goede doelen geef ik ook altijd (collecte's) en via de zaak steunen we bepaalde instantie's. Maar wanneer ik echt moest consuminderen ivm. geldnood, dan had ik liever een goedbelegde boterham voor mijn kinderen, dan de gift aan die instantie's.

• Rebecca

Mijn kleding moet goed zijn. Hoeft geen duur merk, maar voor mijn werk moet ik bijzonder representatief zijn. dat moet gewoon.

We passen best op met het gebruik van drinkwater. Ik hou niet van verspilling. Maar echt bezuinigen erop doe ik niet nee.

We eten goed. Niet overdreven maar wel goed.

Consuminderen zit hem voor mij meer in de kleine dingen. Het bewust omgaan met dingen en het niet verspillen..

Als iets met minder of op een goedkopere manier kan, dan graag… maar het moet wel ‘normaal’ blijven.

Becca

• Angelique

Ik vind dat heerlijk na het slapen. Lekker fris en fruitig de dag beginnen.

Maar in de zomer douchen wij ook 's avonds. Ook lekker fris naar bed ;)

En het is idd ook heerlijk ontspannend om na een lange dag te douchen. Zeker met jouw werk.

• anna.m

Ik consuminder absoluut niet op eten ,zoveel mogelijk verse groente /fruit lekker bruin brood met pitten ,wijntje etc.

Verder hou ik heel veel van warmte ,dus ga absoluut niet in de kou zitten en dan natuurlijk het bad of de douche(soms lekker lang ) ook daar wordt niet op geconsuminderd.

Kleding daar geef ik niet echt veel om ,maar schoenen daarin tegen die vallen altijd duur uit ik leef op grote voet (42 ) en ook nog breed .