Waar juist NIET op consuminderen?

• Channah

Het waterzuiveringssysteem in Nederland is er vooral op gebaseerd dat het wate ten alle tijden drinkbaar moet zijn. Daar is voor gekozen omdat men dacht - en ik vrees terecht - dat een systeem met twee kranen te ingewikkeld zou zijn voor de gemiddelde burger.

Gelukkig is dat systeem nu ter discussie gesteld, en wordt de bevolking intelligenter geacht. Het zuiveringssysteem voor andere zaken dan consumptie kan een stuk goedkoper, en ook een stuk milieuvriendelijker zonder dat d reinigende werking van water achteruit gaat.

Jouw vegelijkingsmateriaal van vakanties zegt niets over de kwaliteit van het water, wel over de kwaliteit van de wasmachines die je daar gebruikt hebt.

Kleding.

Doe jij met broeken maar een of twee seizoenen? Ik doe er minstens 5 jaar mee. De broek die ik nu aan heb is nog veel ouder, maar die is dan ook voor de echte vieze huishoudelijke klussen.

• Angelique

Hier kan ik mij heel goed in vinden.

Ik laat de kraan ook niet bepaald lopen, hoor, maar wanneer wij (ons gezin) dorst hebben, dan pakken we eerder een glas water dan iets anders.

Aan ander drinken zijn we eigenlijk nauwelijks iets kwijt. Ja, aan koffiepads :D aangezien ik nogal een koffieleut ben ;) en melk ook wel, maar niet extreem veel.

Verspillen houd ik ook niet van.

Op www.smulweb.nl kun je ingrediënten invullen, die je nog in je koelkast hebt liggen en daar een lekker recept mee vinden. Ideaal voor het opmaken van restjes groente.

Goedkoper is mooi meegenomen, maar als je gewend ben om niet zomaar te verspillen en na te denken wat je gebruikt, dan is het moeilijk om te gaan consuminderen.

• Angelique

Ik had in Frankrijk hetzelfde merk wasmachine als hier thuis.

Wasmiddel ook hetzelfde, want dat had ik van thuis meegenomen.

En het was niet eenmalig. We gaan al jaren naar die locatie. Ieder jaar in een ander huisje, zelfde soort apparaten, maar steevast een raar luchtje aan de was.

2 Kranen is een kwestie van eenmalig aansluiten.

Dat moet uiteraard gedaan worden door iemand met verstand van zaken.

Dus zo moeilijk zou dat niet moeten zijn.

Goed punt dat dat systeem weer ter discussie word gesteld.

Ik doe echt niet veel langer met kleding. Maar dan heb ik het niet over “nette” kleding, hoor. Ik heb het over dagelijkse kleding.

Bij huishoudelijke klussen houd ik gewoon aan wat ik 's morgens aan heb getrokken. Ik heb er geen tijd (en geen zin) voor om me om te gaan kleden, wanneer ik naar mijn atelier ga, of de kinderen op moet halen van school of even een boodschap moet doen. En in de tuin ben ik dagelijks te vinden, soms meerdere keren per dag. Jammer van de tijd om eerst iets anders aan te trekken.

• Angelique

Tsja, ik heb een laarzentick :D

Ik heb maat 37 à 38, hoge wreef, brede voet en stevige kuiten. Dus de laarzen vallen dan wel erg duur uit :D

En 3 kinderen die regelmatig nieuwe schoenen/laarzen nodig hebben, dus daar kun je het geld ook wel aan kwijt.

Ik houd ook van warmte, maar nu leven wij (nog 2 maandjes :D) in een oud en tochtig huis, dus de verwarming staat dan wel erg hoog. Straks in ons nieuwe huis zullen we wel schrikken van de energierekening >> geld terug, haha!

• Paul

1 soort water, heeft als voordeel dat iedereen hetzelfde water heeft.

In de toekomst meer dan 1 soort water kan als nadeel hebben dat

de welgesteldere mensen het beste water krijgen, en de mensen die

het niet zo breed hebben het minder goede water.

Ik ben voor gelijkheid, dus iedereen hetzelfde water.

• Channah

SDat ben ik helemaal met je eens. Maar daar gaat het niet om. Ik zou het logisch vindendat iedereen - elgesteld én mensen die het niet breed hebben - twee kranen zouden hebben. Eén voor consumptiewater, en éenm voor reinigingswater.

• Channah

Nee, twee kranen is géén kwestie van alleen maar aansluiten. Daar ligt ook het probleem. Om twee kranen die verschillend water leveren moeten er twee waterleidingsystemen komen, die dan ook nog eens op individuele huishoudens aangesloten moeten worden.

• Tiny

Niet op duurzame dingen, ik koop geen goedkope flutzooi uit china, maar liever iets dat echt meegaat tot het echt helemaal tot de draad toe af is. Ik bezuinig ook niet op goede sijzoensgroenten die ik het liefst koop rechtstreeks van de (onbespoten) boer. Zo ook met eieren, vlees en aardappelen. En bezuinig nooit op boeken.

Bezuinig ook niet op spullen die nodig zijn voor mijn hobby, zie info.

Ik bezuinig niet op de leuke dingen in het leven, mag graag uit eten gaan en van de natuur genieten.

• Tiny

Ik kom ook vaak in Frankrijk, maar mij valt het op dat in sommige delen van frankrijk het leidingwater erg gechlooreerd is, misschien komt het daardoor.

• Tiny

Maar het zou dan kunnen, dat het gezuiverde water en het minder zuivere water, apart gemeten gaat worden. Het een duur, het ander minder duur, en dan krijg je automatisch waar Paul bang voor is. Iedereen heeft recht op water, net als de zon en het licht. Maar het meeste water in Nederland is inmiddels niet meer zomaar te drinken, en moet met veel poespas gezuiverd worden , dat is het probleem.