Even niet geconsuminderd.....

• Channah

THERAPIE UUR E.S.

Wat kunnen we nog doen roept hij, gehaast

we hebben nog maar één kwartier.

Hij buigt zijn lange zacht-bemoste kopje over

een polsje als een pijp-kruik steel

('t is zwaar geboeid door een horloge-band met schakels)

't brilletje zakt wat scheef, hij drukt het met een vinger

weer op de zachte glooiing van zijn neus.

Hij grijpt heel zakelijk en ook bezeten

papier, een potlood - en probeert het even -

en maakt een steigerende olifant

die bomen afrukt, hutten heeft vertrapt

en dan, hij kijkt me even aan over zijn bril

met een fatale blik, een neger, die in 45 graden

vooroverhelt en schiet en schiet en schiet.

De olifant is nu behaard met pijlen,

zijn borst, zijn flanken en zijn staart.

Zijn slurf nog niet.

Zijn slurf bijna. Weer kijkt hij op,

die slurf werd bijna ook getroffen, zegt hij ijl,

tekent een pijl met veren, vlak ernaast.

Die slurf maar niet, dat is te zielig zegt hij.

Maar kijkt u maar: wèl haast.

M. Vasalis

(Uit ‘De oude kustlijn’, 2002, Erven M. Vasalis, Uitgeverij G.A. van Oorschot, Amsterdam.)

• Angelique

Jeetje Channah…. wat een prachtig gedicht! Bedankt voor de moeite…

Ik ga eens kijken of ik aan zo'n boekje kan komen. Ik zou wel meer willen lezen van haar.

• Channah

De bundel, die na haar overlijden is uitgekomen - de ondertitel is ‘Nagelaten gedichten - is gewoon te koop in de boekwinkel. Tijdens haar leven zijn er drie bundels van haar uitgegeven bij Van Oorschot: ’Parken en Woestijnen', ‘De vogel Phoenix’ en ‘Vergezichten en gezichten’.

Volgens mij is/was er een verzameld werk in de maak, maar ik heb alle vier de bundels, dus daar let ik niet zo op.

Vasalis was een van de ‘grand ladies’ van de Nederlandse poëzie: in de openbare bibliotheek vind je haar bundels dus zeker ook.

Via Google kun je ook heel veel vinden. Te veel als je gen titels van gedichten weet. Maar als je meer wiklt weten: mail maar, mijn e-mailadres staat open.

• Channah

Hallo Ineke,

Na veel communicatie tussen het asntwoordapparaat vn Maps en het mijne heb ik Maps dan eindelijk gesproken. De prijzen van de getoonde werken liggen tussen de € 300,– en € 700,–. Zoals eerder gezegd zijn de envelopjes goedkoper, vanaf € 40,– voor de kleinsten.

Groeten van Channah

• Ineke

Dank je Channah, ik zal er eens over na gaan denken. Ik vind met name haar katten erg mooi. :-)

• Anly

WAUW, wat een mooie dingen maakt die mevrouw!

>

• Channah

Ik zal het aan haar doorgeven, Anly. Volgende week maak ik een afspraak met haar. Dan ga ik mijn kunstwerkje bij haar ophalen, of ze komt het bij mij brengen.