Goedkope koffiefilters

  • leo99

    Een uitspoelbare nylon koffiefilter.

  • Dordtenaar

    Dat is de enige zinnige oplossing, om afval te verminderen. Zelfs het duurste papieren filter is nog altijd minder dan een cent per stuk dus je druk maken over prijs van papieren filters is vrij zinloos. De stroom die je nodig hebt om dit onderwerp te starten is al duurder dan 1 koffiefilter…

  • Dordtenaar

    Bijkomend voordeel van een nylonfilter is dat er geen bijsmaak ontstaat, die je bij papier soms wel hebt.

  • 2014

    Een uitspoelbare nylon filter vind ik geen gek idee. Maar ik vraag me af of die wel goed tegen kokend/gekookt water kan.

    Volgens het Voedingscentrum heeft het filteren van koffie trouwens wel een voordeel. Het filtert een stof, Cafestol uit de koffie. Een papieren filter doet dat wel, maar ik weet niet of die nylon dat ook zou doen.

    Hier het stukje artikel:

    Quote:

    Cafestol

    Koffie die niet met een filter gezet is, zoals Turkse koffie of koffie uit een cafetière, bevat cafestol. Deze stof verhoogt het ‘slechte’ LDL-cholesterolgehalte. Mensen die veel ongefilterde koffie drinken hebben daardoor een iets hoger risico op hart- en vaatziekten. Bij gefilterde koffie blijft deze stof achter in het koffiefilter en heeft het dus geen effect.

    Unquote.

    Zo zie je dat het eigenlijk altijd een kwestie van afwegen is waar je voor kiest.

  • Dordtenaar

    Het smeltpunt van nylon is 263 graden Celcius.

    En qua gezondheidseffecten: de hoeveelheden die je van ongefilterde koffie drinkt zijn weer veel minder dan van gefilterde koffie. De hoeveelheid cafeïne in een mok filterkoffie is weer meer dan in een shot espresso. Zoiets zal ook voor cafestol en andere ingrediënten gelden.

  • Axel

    Koffiefilters van BAS/DIRK zijn kennelijk nu de goedkoopste met hun € 0,29 per 100 maar mijn ervaring met dunne filters is niet best, ik vind die dikke filters van de LIDL de beste maar misschien ervaren anderen dat anders:

    http://www.levensmiddelenkrant.nl/uploads/bestanden/Prijsvergelijking_AH_BASIC_Lidl_Dirk.pdf

  • 2014

    Bij onze Bas/Dirk kosten ze momenteel Eur 0,36 de 100 voor nr. 2. En Eur 0,39 de 100 voor nr 4. Het verschilt blijkbaar per filiaal. Lidl zit te ver weg.

  • 2014

    Die filters van nr. 4 zijn trouwens best wel groot. Als je er een op zo'n ribbelrand doormidden scheurt, dan is dat een groot stuk papier.

    Ik bedacht dat als je een koffiezetapparaat hebt dat lángzaam doordruppelt, de filters misschien wel de helft kleiner zouden kunnen worden. Dat scheelt de helft aan papier.

  • Nicole

    Waar gaat dit over :S een paar cent verhoging voor iets van 100 stuks? Pfffffff

  • Axel

    (tu)