Voor (part-time) vegetariërs

• Channah

In sommige culturen is het normaal dat de placenta genuttigd wordt, en dat heeft niets met kannibalisme te maken. De placenta wordt immers afgestoten na de bevalling.

Ook het nuttigen van de placenta van een (landbouwhuis)dier heeft niets te maken met vegetarisme. Vegetariërs eten geen producten waarvoor dieren gedood zijn. Eieren worden bijvoorbeeld ook gegeten. Veganisten gaan een stapje verder: die eten helemaal geen dierlijke producten.

• consuminderaar

*inhoud gewijzigd*

Email staat open.

vegetariërs enz kan wel degelijk een vorm van consuminderen zijn

• maria

O, nu snap ik waarom vegetariers wel melk drinken.Hoewel, om die koe aa te zetten tot melkproductie moeten er eerst kalveren worden geboren.En de helft daarvan zijn stiertjes, die alleen voor de vleesproductie gebruikt worden, hetzij direct(het zgn nuchtere kalfsvlees) of om gemest te worden.Dat is dan toch ook, zij het indirect, doden van een dier om melk te krijgen?

En een vegetarier eet wel eieren, maar een eierdooier is toch een kuikenembryo?Ik ben geen vegetarier, maar als ik een eitje eet, denk ik altijd aan dat kuikentje.

En hoe zit dat dan met vis, eten vegetariers dat dan ook niet?

Maria

• Tries

vegetariërs zijn tegen het doden van dieren dus eieren zien zei niet als levend

Veganisme is de levenshouding waarbij op geen enkele wijze gebruik gemaakt wordt van dieren, waaronder producten die van dieren afkomstig zijn.

die eten dus geen eieren maar ook geen leren schoenen enz enz enz

Gr Tries

• maria

Dat van die eieren komt me dan nogal schijnheilig voor.Een ei is wel degelijk een levend iets, met een dag of 21 warmte komt er een kuiken uit! :)

Maria

• Channah

Klopt helemaal. Dat is ook de reden waarom veganisten helemaal geen dierlijke producten gebruiken.

Zelf ben ik bijna 30 jaar vegetariër, en inmiddels bijna veganist, maar nog net niet helemaal. Melk vind ik ongelooflijk smerig, dus dt kost mij absoluut geen moeite om dat niet te gebruiken. Maar af en toe een stukje kaas….. Inmiddels wel kaas waaraan geen dierlijk stremsel te pas aan is gekomen, en ook steeds minder.

Wat eieren betreft: een eierdooier is GEEN embryo, maar het voedsel voor een eventueel embryo. De meeste eieren zijn overigens niet bevrucht. Die kippen leggen toch wel, ook zonder hanen.

Met het eten van een ei heb ik geen enkele moeite, ook niet als het bevrucht is. Ik ben tenslotte ook niet tegen abortus in een vroeg stadium.

Maar ook hier geldt: de haantjes in de eierindustrie worden - op de fokexemplaren na - vrijwel meteen gedood. Daardoor eet ik inmiddels steeds minder eieren.

• Channah

Nee, Maria. De meest eieren zijn niet bevrucht. Lees mijn eerdere reactie.

• maria

Ik heb een aantal recepten even bekeken.Het product wat ze er in aanbevelen is de een of andere vleesvervanger geloof ik. Als ik weer eens in de winkel van de grootgrutter kom, zal ik zien of het daar ook ligt.Af en toe komt er hier wel eens een of andere puber die (meestal tijdelijk) vegetarisch wil eten en het is misschien wel handig zoiets in de vriezer te hebben.Zelf ben ik een vleeseter en blijf dat ook.Als ik een dag geen vlees eet, neem ik een boterham met kaas.

Bedankt vor de tip!

Maria

• Marjorie

Veganisten eten inderdaad geen leren schoenen :+

• Channah

:D