Voor (part-time) vegetariërs

• Channah

Ja, de vleesvervangers van sommige natuurwinkels zijn een stuk smakelijker. En wat je zegt: de vleesindustrie vreest energie. En vlees is stukken duurder dan de vleesvervangers. Dubbel consuminderend dus. ;-)

• Channah

Hier komt er weer een!

Turkse Linzensoep.

Nodig:

Anderhalve liter water of kruidenbouillon (zelfgemaakt of van een blokje uit de natuurwinkel)

Klein blikje tomatenpuree

2 a 3 fijngehakte uien

3 Spaanse pepers, ontpit en in kleine stukjes gesneden.(of een theelepel sambal oelek)

2 a 3 teentjes knoflook

4 middelgrote geschilde en in blokjes gesneden aardappels

3 laurierblaadjes

250 gram gewassen bruine of groene linzen (met witte bonen of groene erwten lukt het ook)

Ongeveer 250 gr. kleingesneden groenten (prei, wortel, selderie etc, wat je maar lekker vindt, of als je makkelijk wilt doen: een zakje soepgroenten)

Olijfolie

Zout en peper naar smaak

Eventueel Turkse of Bulgaarse yoghurt.

Linzen een nacht of een paar uur van tevoren in de week zetten (scheelt kooktijd, maar is niet echt nodig: ze zijn zonder weken in ongeveer 30 à 40 minuten gaar)

Linzen bijna gaar koken in water of bouillon met de laurierblaadjes.

Uien fruiten, en als ze lichtbruin zijn de pepertjes of sambal en de groenten erbij doen en even mee laten fruiten. Aan de linzen toevoegen, evenals de in blokjes gesneden aardappel en de tomatenpuree. Mee laten koken tot de groenten de gewenste zachtheid hebben bereikt.

Proeven of zout en peper nodig is en deze toevoegen.

Eventueel opdienen met een eetlepel yoghurt in ieder bord.

Tomatensalade (zeer eenvoudig).

3 middelgrote tomaten (of meer, dan de rest van de ingrediënten aanpassen)

1 eetlepel balsamico-azijn

1 eetlepel kappertjes

Verse basilicum

Maak deze salade een paar uur voordat je hem eet, dan trekt de azijn in de tomaten.

Azijn en kappertjes in de schaal doen.

Tomaten wassen, en in stukken snijden en door de azijn mengen. Tot gebruik af en toe omscheppen.

Vlak voor het opdienen de gesneden basilicum er voorzichtig doorheen roeren.

Hierbij kant en klare tatziki, olijven (beide Turkse winkel), Turks brood of stokbrood, en kaas.

Toetje.

Per persoon een dessertschaaltje met Turkse of Bulgaarse yoghurt, een eetlepel honing en gehakte nootjes er over heen.

Eet smakelijk!

• Channah

En nog maar eentje!

ZILVERVLIESRIJSTSALADE.

Nodig:

175 gram zilvervliesrijst

zout

6 lente- of bosuitjes (of 1 à 2 gewone uien), gesnipperd

1 rode en 1 groene paprika, zonder zaden en zaadlijsten, in blokjes gesneden

1 blikje maïs, goed uitgelekt

50 gram krenten (of iets meer)

50 gram cashewnoten (of iets meer)

2 eetlepels pijnboompitten of geroosterde zonnebloemzaadjes

sojasausdressing: 175 ml zonnebloemolie, 4 eetlepels zoute sojasaus, 2 eetlepels citroensap, 1 geperst teentje knoflook, zout en peper naar smaak. Alles, op een eetlepel peterselie na, in een kom doen en heel goed door elkaar roeren.

3 eetlepels gehakte peterselie

De rijst met wat zout in het water 30 tot 40 minuten gaar koken.

Het water afgieten en de rijst goed doorscheppen en uit laten stomen.

Alle overige ingrediënten door de nog warme rijst scheppen en overdoen in een schaal. Af laten koelen.

De resterende eetlepel peterselie vlak voor het opdienen erover strooien.

• Douce

Dat is dus B12 tekort mijn een navenante lijst van klachten. Prik halen en je bent een ander mens. Ik weet het door diverse mensen die helemaal weer goed in hun vel zitten dankzij deze stap. Nu zij B12 injecties krijgen, zijn de klachten in grote lijnen verdwenen. Vaak komt een chronisch B12-gebrek (Addixon Biermer) voort uit een verwaarloosde Pfeiffer of een andere storing van de schildklier.

Gewoon DOEN. (Meestal injecteert de dokstersassistente, je moet wel zelf de emulsie halen bij de apotheek, althans de mensen die ik ken doen dat op die manier). Ik ken ook een geval van iemand die geleerd heeft zelf te injecteren i.v.m. overlast van heen en weer komen en gaan naar de arts. Het is wel de bedoeling om regelmaat aan te houden.

Douce*D

• swaney

Als ik naar de vleesvervangers in de supermarkt kijk, lijkt het wel net zo duur als biefstuk en de zg. vleesloze vleeswaren zijn duurder dan rosbief.

Lekker recept , die rijstsalade van je.

• Channah

Die vleesloze vleeswaren zijn niet te eten. En ik betwijfel of de productinformatie klopt: mijn katten vinden ze namelijk wél erg lekker. ;-)

Die rijstsalade is altijd een succes. Je kunt hem van te voren maken, op het bestrooien met die laatste eetlepel peterselie na. Ik maak hem ook wel eens voor een feestje waar je geacht wordt om iets mee te nemen voor de eettafel. Dan maak ik eeen dubbele hoeveelheid en vervoer die in een emmertje. De strooipeterselie apart in een plastic zakje.

• Petr@

Canadese bonensalade, koud

1 blik kidney beans

1 blik groene + gele sperziebonen (mogen ook verse bonen zijn)

1 blik witte boontjes

1 blik maïs

1 tot 2 uien in dunne ringen

1 groene, 1 rode en 1 gele paprika, in dunne reepjes

Bonen en maïs uit blik in een vergiet en goed afspoelen met water. Dan alle ingrediënten in een grote kom.

Vervolgens:

2/3 cup slaolie (geen olijfolie!)

1 cup azijn

2/3 cup suiker

zout en peper

In een steelpan, even laten doorkoken en dan over de bonen in de kom gieten, goed doorroeren en een nachtje afgedekt in de koelkast laten staan. Dit gerecht wordt koud gegeten.

Lekker bij de BBQ (ook lekker bij mashed potatoes + turkey).

• Tries

Hoi Nicole, Ik heb ook een behoorlijk te kort en al jaren

Duurt ook heel lang voor je er achter komt helaas tot je echte klachten krijgt

Ik heb helaas dus neurologische schade opgelopen

een oplaad dossis is normaal gesproken 10 weken 2 maal in de week

dan een jaar eenmaal in de week, helaas weten een heleboel artsen hier nog niet goed mee om te gaan en vond dat ik tijdens me vakantie wel over kon slaan

gevolg een terugslag die 50 maal erger was dat de klachten die ik er voor had

Nu mag ik dus zelf prikken en op behoefte ik voel heel goed wanneer de b12 weer te laag word, nu ga ik heeel langzaam een beetje afbouwen echt per halve dag, hopelijk kan ik straks dan over naar eens in de week, daarna zou ik af kunnen bouwen naar eens per maand

Gr Tries

• maria

Deze lijkt me wel lekker.Maar ik zou er nog wat fijngesneden gerookte kip door doen :)

Maria

• Tries

Nee hoor, kan zeker uit eindelijk ook zelf gedaan worden

Tries