Voor (part-time) vegetariërs

• Wilhelmina

Kijk eens even:

http://www.fonteine.com/b12_tekort.html

Heleboel informatie voor je ! Of ken 'n al?

• Wilhelmina

En nou nog 'n paar recepten :)

• Nicole

Geen idee want ik ben geen vegetariër of veganist. Er zijn een heleboel goede sites te vinden op het www, er bestaat een veganisten pb. Kijk daar eens of ze de juiste antwoorden voor je hebben.

• Nicole

Waarom geen B12 injecties? Er zijn zoveel mensen die dat nodig hebben en eens per maand gaan halen bij de ha

• Tries

Of vaker als je echt een serieus te kort hebt zal je een oplaat dossis nodig hebben zeker als er spraken is van neurologische klachten

Ik prik zelf B12 niet omdat ik een vergetarier ben overgens bij mij is er wat anders aan de hand ik prik 2 maal in de week

Gr Tries

• Marieke

Daar komt ie, met de kerst gemaakt, linzensoep:

1 ui

1 rode paprika

2 teentjes knoflook

2 eetlepels olijfolie

1 groot blik linzen(800 gram, mogen ook linzen uit een zak zijn, deze wel eerst laten wellen en voorkoken!)

1 bouillonblokje(natuurwinkel)

1 blikje tomatenblokjes op sap

1 grote aardappel, in blokjes gesneden

zakje verse peterselie

2 rode pepers

mespunt gemalen komijn

Doe 2 eetlepels olijfolie in een grote soeppan, bak daarin eerst de in stukjes gesneden ui en de teentjes knoflook en de blokjes paprika.

Voeg de aardappelblokjes, de helft van de fijngeknipte peterselie,de linzen,blik tomatenblokjes,fijngesneden pepertjes eventueel zonder zaadjes,mespunt komijn en 5 dl. water erbij.

Verkruimel het bouillonblokje daarboven,breng de soep aan de kook en laat de soep daarna een kwartiertje pruttelen, eventueel de soep pureren met een staafmixer als je hele linzen in de soep niet lekker vind.

Zo klaar en echt lekker, ik ben het overigens NIET met bovenstaande stellingen eens dat veganisten tekorten oplopen, een vitamine B12 tekort komt niet altijd door vegetarisch/veganistisch eten, sommige mensen zijn niet in staat op daarvan voldoende op te nemen, het komt ook geregeld bij vleeseters voor.

Ik neem zelf iedere dag een B12 tabletje van Solgar in, en ik laat 1 keer per jaar bloed prikken, ik ben al 8 jaar veganist zonder tekorten,ik heb het lichaam van een jonge meid haha!

Noten zijn ook lekker over stampot boerenkool en rauwe andijvie, zoals ongezouten Cashewnoten en paranoten.

Ook ben ik geen piercingdragende extreem uitziend type, veganistisch eten doe ik trouwens voornamelijk voor de dieren en het milieu, ik zie het als mijn bijdrage aan minder dierenleed.

Verder ben ik hartstikke gezond en nooit ziek, wel heb ik nog steeds een aantal kilo's overgewicht, helaas een mens kan niet alles hebben:(

• Marieke

Kleine aanvulling: de andere helft van de fijngenipte peterselie gaat over de soep vlak voor het serveren.

Vitamine B12 kun je overigens nauwelijks uit voedingsmiddelen halen, dus door meer marmite,peterselie,tahoe,tofu enz. en andere voedingsmiddelen te eten krijg je niet voldoende vitamine B12 binnen als veganist, het is dus noodzakelijk om dan een goede kwaliteit vitamine B12 te slikken.

Wie alleen vegetarisch eet krijgt wel voldoende vitamine B12 binnen, tenzij het lichaam het onvoldoende opneemt, maar daar kunnen vleeseters dus ook last van hebben zoals al eerder gezegd.

Ik veroordeel overigens niemand die wel vlees wil eten, ik vind het alleen wel vervelend dat de vooroordelen van vegetarisch/veganistisch eten hier om mijn oren vliegen.

Verdiep je er eens verder in zou ik zeggen, beter voor de portomonnee en beter voor het dierenwelzijn en beter voor de gezondheid.

Mensen die gezondheidsklachten krijgen door geen vlees te eten, die eten niet gevarieerd genoeg.

Ik heb absoluut geen last van duizeligheid,bloedarmoede,vitamine B12 enz., maar ik let wel heel erg op met wat ik eet en ik varieer steeds met groentes,fruit,salades enz. en ik gebruik altijd volkorenproducten.

• Nicole

Dat is een boel Tries, ik wist niet dat er soms zó vaak gespoten moest worden. Dat is wel een hele belasting dan, zeker met vakanties.

• consuminderaar

Dit zal wel iets anders zijn want wat ik bedoel wordt alleen maar door de huisarts gespoten, dat doe je niet zelf en de ziekte heet Addison Biermer.

• Channah

De Indische keuken heeft zeer smakelijke bereidingswijzen voor tahou (tofu) en tempeh. Alle Aziatische keukens trouwens. Alle noten leveren ook eiwitten, maar ook veel calorieën.

Groente en fruit zijn géén eiwitleveranciers, maar wel noodzakelijk voor een evenwichtige voeding. Zelf houd ik niet zo van fruit, maar wel erg veel van groenten.