consuminderend en milieuvriendelijk je huishouden doen ( voer ter discussie!!!!)

• krentje

Ik heb geen auto

• krentje

Ik heb vliegangst

• krentje

Waarom???

Het is een consuminderprikbord tenslotte :P

• krentje

• Channah

Op de schilderijen van Jan Steen is opvallend vaak bestek te zien. Dat wijst erop - evenals het serviesgoed, glaswerk, verzorgde kleding, overdadig eten en drinken, de aanwezigheid van spelen in fraaie opberdozen etc. - dat het interieurs van gegoede burgers waren die hij vastlegde. Reken maar niet dat die iedere dag van ‘s morgens vroeg tot ’s avonds laat zaten te feesten. Dat gebeurde slechts op hoogtijdagen. Dan zou overigens ook niemand meer op de eveneens afgebeelde instrumenten, zoals bijvoorbeeld luit en virginaal, kunnen spelen vanwege het vele gebruik van alcoholica.

Tussen die feesten door hadden deze gegoede burgers meer dan één dienstbode die de troep weer opruimde. Dat is af te leiden uit deschone vloeren en de kraakheldere tafellakens.

Nog iets: veel van die ‘troep’ werd slechts geschilderd omdat het een iconografische betekenis had. Die voorwerpen lagen dus in de werkelijke situatie niet op de grond of op tafel.

• Channah

Dus dan mag je bepaalde zaken niet overdreven vinden?

• krentje

Mwah, valt mee toch?

Het kan nog erger en spartaanser. :P

Douchen is niet nodig, vroeger gingen de mensen slechts 1 keer per week in de tobbe of naar het badhuis.

Tussendoor kan je je prima wassen met een kannetje koud water dat deden ze in de middeleeuwen ook toch?

Oh nee!!! In de middeleeuwen wasten ze zich helemaal niet..

( nou ja)

• krentje

Nee, een open-minded consuminderaar is niks te gek toch?

• Channah

Naar zo'n Bourgondisch feest zou ik niet eens gaan. Om te beginnen omdat er grote hoeveelheden vlees genuttigd worden. Als er iets is waar ik op consuminder is het op dierenleed. Ten tweede vind ik dat soort toestanden nogal gemaakt en niet ter zake doend. Daar zou ik mij niet mee kunnen vermaken.

En ten derde: ik eet alleen tijdens mijn wandelingen met mijn handen. En dan nog niet van harte. Thuis en op het werk gebruik ik ook voor de boterhammen altijd vork en mes. Volgens de overlevering al vanaf mijn 2e of 3e jaar.

• Channah

Je vroeg om een mening, en hebt de mijne gekregen.