Marieke, Ik weet dat je veganist ben en dus ook geen melk en producten daarvan gebruikt. Je zegt dat je als je zou weten waar de zuivel vandaan komt je die zuivel wel zou willen drinken. Ik heb daar een kanttekening bij.
Om melk te kunnen geven moet een melkkoe een kalf krijgen. O.K., dat wordt met kunstmatige seminatie bewerkstelligt. Zo gauw het kalf geboren is wordt het bij de moeder weggehaald. Dat lijkt wreed, maar het zou erger zijn als het kalfje een tijdje bij de moeder mocht blijven, want dan hechten ze aan elkaar, en dat gaat al heel snel. In het gunstigse geval wordt zo'n kalfje van het vrouwelijk geslacht ook een melkkoe. Nou ja, wat is gunstig…. De stiertjes, en de andere koekalfjes kunnen het grotendeels vergeten: naar de slacht dus.
Om de melkproductie op gang te houden moet een koe ieder jaar een kalf krijgen. Dat telt lekker aan voor de vleesproductie.
De koe zelf mag, als ze geluk heeft, 's zomers naar buiten. Maar de hele winter staat ze op stal. Haar wintervacht wordt afgeschoren, omdat daardoor haar lichaamstemperatuur op peil blijft voor voldoende melkproductie.
Al met al worden deze koeien niet oud, hooguit 15 jaar, terwijl ze tussen de 30 en 40 jaar kunnen worden. Maar meestal gaan ze eerder naar de slacht, omdat hun lichaam uitgeput is van het melk produceren, wardoor ze ook allerlei kwalen hebben kunnen ontwikkelen. Dat zijn de zogenaamde worstkoeien: geen kwaliteitsvlees, maar voldoende om er worst, hamburgers etc. van te maken.
Ik ben nog net niet zover, maar ik besef wel dat ik er nog niet ben met geen vlees te eten. Want door, hoe minimaal ook, zuivelproducten te gebruiken houd ik ook de (bio)vleesindustrie in stand.