zelf vleesvervangers maken

• Marieke

Nee, natuurlijk niet Maria, het gaat er tenslotte om dat wij geen enkele dode dieren willen eten, dus ook geen insecten, het mag dan wel gezond zijn, het lijkt mij ontzettend smerig smaken en ik hou van lekker eten, geen vies eten ook al is het gezond.

Bovendien weet niemand helemaal zeker dat insecten geen pijn lijden, die biologen kunnen zoveel zeggen:(

• Channah

Dit is weer zo'n draad war je nit weet waarje aan moet haken, dus doe ik het maarbij het startbericht.

Wat het seitanrecept betreft: ik heb nog nooit seitan gegeten, maar gezien de ingrediënten uit dit recept lijkt in ieder deze versie mij geen vleesvervanger wegens het ontbreken van voldoende eiwitten in die ingrediënten. Hoe het zit met de ‘echte’ seitan weet ik dus niet.

Zelf eet ik 30 jaar vegetarisch en nijg hoe langer hoe meer naar het veganisme. Ik ben absoluut geen bleekneusje, wel slang, maar niet graatmager, heb een uitstekende conitie en ik ben op een enkele griepje na nooit ziek. Zoals Ma zegt: ik heb er geen enkele behoefte aan om iets te eten dat op vlees moet lijken. Dus die vegetarische schijven schaf ik alleen aan als er iemand van het aardappelen-groente-vleestype bij mij komt eten, en dat gebeurt niet vaak. Om voldoende eiwittenbinnen te krijgen eet ik veel peulvruchten, tahoe (tofu) en tempeh.

Hoe het zit met het omnivoor danwel herbivoor zijn van de mens[: daarover zijn de meningen verdeeld. Gezien hetgebit is de mens omnivoor, maar er zijn mensen (ook wetenschapers) die er vanuit gaan dat het gebit geëvolueerd is tot een omnivorengebit. Het maakt mij geen ene moer uit: ik eet niet vegetarisch om wat mijn gebit zegt, maar omdat ik geen vlees wil eten.

• travel

Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Gaan we het nu weer over consuminderen hebben? Wat mij betreft is dit eigenlijk O.T.

Iedereen heeft z'n zegje gedaan;ieders levensinstelling/levensovertuiging is aan de orde geweest ;nu weer overgaan tot de orde van de dag a.u.b.

m.a.w we gaan het weer over consuminderen hebben? Voor al jullie levensinstellingen/overtuigingen is vast een ander pikbord! Alhoewel ik eerlijk zegggen moet er wel van geleerd te hebben. Maar 't is genoeg zo……

• maria

Er is geen leesplicht hoor! :)

Maria

• Channah

Aha! Omdat JIJ het genoeg vindt moet iedereen dat maar vinden.

Nu, het niet eten van vlees is behoorlijk consuminderend, niet alleen voor de eigen portemonnee, maar ook op ander gebied. Je zegt zelf van deze draad geleerd te hebben. Nu, er valt nog veel meer te leren op dit gebied. Jammer dat je blijkbaar genoeg van leren hebt.

• travel

Channah ,Channah; wat kan je toch onaangenaam uit de hoek komen………

• Channah

Ik vind dit bericht veel en veel onaangenamer: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2384&i=81528&t=81483

• maria

Tja, maar als dat consuminderen inhoudt dat bij het maken van bovenstaande vleesvervanger de koolhydraten en de zemels uit het meel weggespoeld en kennelijk niet hergebruikt worden, begin ik mijn twijfels te krijgen.

Maar ik mag aannemen dat bij de industriele productie van deze vleesvervanger die uitgespoelde bestanddelen wel gebruikt zullen worden als varkensvoer :)

Maria

• Channah

Marieke, Ik weet dat je veganist ben en dus ook geen melk en producten daarvan gebruikt. Je zegt dat je als je zou weten waar de zuivel vandaan komt je die zuivel wel zou willen drinken. Ik heb daar een kanttekening bij.

Om melk te kunnen geven moet een melkkoe een kalf krijgen. O.K., dat wordt met kunstmatige seminatie bewerkstelligt. Zo gauw het kalf geboren is wordt het bij de moeder weggehaald. Dat lijkt wreed, maar het zou erger zijn als het kalfje een tijdje bij de moeder mocht blijven, want dan hechten ze aan elkaar, en dat gaat al heel snel. In het gunstigse geval wordt zo'n kalfje van het vrouwelijk geslacht ook een melkkoe. Nou ja, wat is gunstig…. De stiertjes, en de andere koekalfjes kunnen het grotendeels vergeten: naar de slacht dus.

Om de melkproductie op gang te houden moet een koe ieder jaar een kalf krijgen. Dat telt lekker aan voor de vleesproductie.

De koe zelf mag, als ze geluk heeft, 's zomers naar buiten. Maar de hele winter staat ze op stal. Haar wintervacht wordt afgeschoren, omdat daardoor haar lichaamstemperatuur op peil blijft voor voldoende melkproductie.

Al met al worden deze koeien niet oud, hooguit 15 jaar, terwijl ze tussen de 30 en 40 jaar kunnen worden. Maar meestal gaan ze eerder naar de slacht, omdat hun lichaam uitgeput is van het melk produceren, wardoor ze ook allerlei kwalen hebben kunnen ontwikkelen. Dat zijn de zogenaamde worstkoeien: geen kwaliteitsvlees, maar voldoende om er worst, hamburgers etc. van te maken.

Ik ben nog net niet zover, maar ik besef wel dat ik er nog niet ben met geen vlees te eten. Want door, hoe minimaal ook, zuivelproducten te gebruiken houd ik ook de (bio)vleesindustrie in stand.

• Channah

De dingen die ik als eiwitleverancier gebruik zijn tahoe (tofu) en tempeh. en natuurlijk peulvruchten. Daarbij wordt ook bij industriële bereiding niets weggespoeld.